Blog

Színház az egész világ
Színház az egész világ
2020-01-28

Több mint negyed százada indult útjára az Aba-Novák Kulturális Központ rangos programja, a Globe Fesztivál, amelyhez mára az Országos Diákszínjátszó Egyesület is csatlakozott, így Országos Diákszínjátszó Találkozóvá nőtte ki magát.

A rendezvény az eltelt 25 év alatt a hazai drámapedagógiai oktatás presztízs-rendezvényeként megalapozta Szolnok hírnevét a színjátszók körében, így az az ország egyik legrangosabb diákszínjátszó eseménye lett.

Talán sokan emlékeznek a kilencvenes évekbeli Globe Fesztiválok látványos megnyitóira a Hild téren. Gólyalábasok csalogatták az érdeklődőket a városközpontban, a fellépő csoportok szabadtéren is bemutatkoztak, még kiállítás is nyílt azokból a fotókból, melyek Kardos Tamás fotóművész szemével láttatták a produkciókat. A szolnoki Globe Fesztivál elsődleges funkciója nem a versengés volt, hanem a bemutatkozás, ahol minden csapat izgalom és drukk nélkül mutathatta meg, hogy mit tud. Nézők és fellépők egyaránt jól érezhették magukat együtt, a közösen ünnepelve Thália művészetét.

A Globe Fesztivált 1993 óta rendezik meg évente, csupán 1996-ban maradt el a találkozó. Az első rendezvény létrehozásának gondolata elsősorban Farkasházi István nevéhez kapcsolódik. Akkoriban még igencsak gyerekcipőben járt a ma már csaknem minden iskolában jól ismert drámatanítás, ilyen tagozatok is csak elvétve léteztek. Szerencsésen egybecsengett azonban a Széchenyi Gimnáziumban akkoriban induló kezdeményezés, s a Globe Fesztivál ötlete. Ráadásként a Szigligeti Színház akkori igazgatója Schwajda György is dédelgetett olyan elképzeléseket, hogy színiiskolát indít a Tisza-parti teátrum falai között. A Szigligeti tanodája végül csak terv maradt – bár ha más formában és alapokon is, de a Kiss József nevével fémjelzett Ádámok és Évák hasonló gondolatmenet alapján valósult meg az utóbbi években.

A cél mindenképpen ugyanaz: általános és középiskolás fiúkkal, lányokkal ismertetik meg a színészmesterség alapjait, és szerettetik meg a színházat. A cél elsősorban nem – vagy nem csak - színészpalánták kinevelése, hanem hogy ezeknek a fiataloknak a humán műveltsége minél szélesebb körű legyen. A drámatanítást a legtöbb helyen lényegében eszközként használták, használják. Az persze már más kérdés, hogy a drámais diákok jó részét alaposan „megfertőzi” a színház, később a színjátszás és a színpadra jutás válik életcéljukká.



A Globe Fesztiválokon egyértelműen a diákoké a főszerep - a szó szoros értelmében. Vannak persze színvonalasabb és vannak gyengébb évek, és nyilván egy éven belül is színvonalasabb és gyengébb előadások is. A Szentivánéji álomtól a Kabaréin át a Stílusgyakorlatokig, drámától a komédiáig mindenféle darab megtalálható a produkciók között minden esztendőben, így többnyire a civilnek számító kíváncsiskodó is fellelheti a kínálatban az érdeklődésének megfelelő előadást. Egy azonban biztos: évről évre több száz diák gyűlik össze Szolnokon az ország minden tájáról – sőt, akadtak évek, amikor külföldről is -, hogy bemutatkozzon, és hogy megtekintse a többiek produkcióit. Ők biztos, hogy gazdagabbá válnak ezektől a fesztiváloktól.

A cél tehát elsősorban nem a színésznevelés, hanem kreatív emberek számára olyan önmegismeréshez vezető folyamatok biztosítása, amelyek segítségükre lesznek az élet más területein való érvényesülésben is. Mégis: az évek során számos ifjú tehetség bontogatta már szárnyait az Aba-Novák Agóra színpadán a Globe Fesztivál előadásain, s minden bizonnyal a későbbiekben sok tálentumot felfedezhetünk majd.